Co je to menopauza

Co je vlastně menopauza neboli klimaktérium? Jak se projevuje?

Život jde dál!

Jste stále v jednom kole a život Vás baví? Jak by ne? Už víte skoro vše a užíváte si vyrovnanost, která Vám ještě před pár lety chyběla. To je pozitivní stránka věku kolem „padesátky“.  Občas se dostaví nepohodlí, tělo Vám připravuje horké chvilky a dostavují se dosud neznámé pocity. To vše se dá zvládnout. Poradíme jak.

Některé projevy v tomto věku přicházejí neočekávaně. Třeba když náhle zrůžovíte a ještě ke všemu před šéfem. Koho by tohle potěšilo? Následuje nával pocení a panika, co s mokrou halenkou? Už si ani nevzpomenete, kdy jste spala celou noc? Projevy menopauzy jsou i složitější a ztrpčují společenský i soukromý život. Buďte hlavně v klidu a všechny nepříjemné chvilky zvládnete s úsměvem na rtech. Vrhněte se už konečně na zdravý životní styl, o kterém poslední roky stále mluvíte, a kupte si třeba i drahý krém proti vráskám. Radost je to, co vám zpříjemní tohle, pro někoho dost nelehké období.

Něco málo o menopauze

Menopauza je lékařský termín pro poslední přirozené menstruační krvácení. Zvykem je používat i označení jako jsou přechod nebo klimakterium. Je to doba, kdy ženám končí schopnost mít děti. Dochází k menší produkci ženských hormonů (progesteronu a estrogenu) a postupnému vymizení menstruace. Postupně vyhasíná činnost vaječníků a nastává další fáze života. Přestože jde o zcela přirozený proces, žádná žena jeho průběh nevítá. U většiny žen přichází klimakterium nenápadně, už kolem 40. roku života. Projevuje se nepravidelností menstruačního krvácení a jde o takzvanou premenopauzu. Dá se považovat jako předvoj samotné menopauzy, která přichází v průměru mezi 45 a 55 lety.

Příznaky menopauzy

Měnící se hladiny hormonů způsobují řadu příznaků, které mohou trvat měsíce, ale i několik let. Nepohodlí můžete vnímat mírně, ale také velmi nepříjemně, záleží většinou na genetice, ale také na osobním životním stylu. Pokud máte možnost, vyzpovídejte maminku nebo babičku, většinou na tom budete stejně. Ty nejšťastnější ženy nemají problémy žádné.

  • Menstruace je asi to první, čeho si všimnete. Může se měnit intenzita i délka a mezi jednotlivými obdobími často rovněž přichází takzvané špinění. Co nejvíce obtěžuje, jsou návaly horka, noční pocení a výkyvy nálad, když poklesne tvorba ženského hormonu estrogenu. Souvisí i se sníženou elasticitou kůže a nepohodlí v intimních oblastech, které může výrazně zkomplikovat sexuální život. Vaginální suchost, svědění a pálení často zapříčiňují bolestivý pohlavní styk, objevit se navíc mohou také častější infekce nebo inkontinence močového měchýře.
  • Některé ženy s příchodem menopauzy zjistí, že jejich spánek už není jako dříve. Večer nemohou usnout nebo se ráno vzbudí příliš brzy. Poruchy spánku mají na svědomí výkyvy pohlavního hormonu progesteronu, který má pro tělo zklidňující účinky. V kombinaci s klesající hladinou estrogenu dochází k narušení některých chemických procesů v mozku, mezi něž patří i regulace melatoninu – „spánkového hormonu“, díky němuž je náš spánek v rovnováze.

Týká se Vás to také?

Připravili jsme pro Vás online dotazník. Stačí odpovědět na 10 rychlých otázek a zjistíte, jestli se vás menopauza týká také. Vše diskrétně a anonymně.

Vliv menopauzy na zdraví

Projevy menopauzy mohou provázet i ty, které zdraví ženy přímo ohrožují. V první řadě je to postmenopauzální osteoporóza. Jedná se o progresivní onemocnění, které můžete znát pod pojmem „řídnutí kostí“. Úbytek kostní hmoty, který vede k většímu sklonu k lámání kostí, je opět závislý na hormonálních změnách, jež menopauzu provází. Postmenopauzální osteoporóze předejdete fyzickou aktivitou a úpravou jídelníčku. Zařaďte vitamín K2, vitamín D a především vápník. Ten najdete ve stravě, ale i ve speciálních potravinových doplňcích.

Ženy procházející menopauzou mají rovněž větší pravděpodobnost výskytu srdečních onemocnění. Zde hrají roli nejen hormonální změny, ale také samotné stárnutí, kdy se zkrátka problémy, jako je vysoký krevní tlak či přibírání na váze, zkrátka objevují. Krevní tlak i hladina triglyceridů, glukózy a cholesterolu by se proto měly pravidelně kontrolovat u praktického lékaře.

Co mi pomůže?

Lékař Vám nejspíš doporučí užívání estrogenů a progesteronu, a tato léčba je známá jako hormonální substituční terapie neboli HRT. Spočívá v užívání léků, jež mají nahradit funkci vaječníků. K terapii se přistupuje na základě měření FSH (folikuly stimulujícího hormonu, jehož zvýšená hladina značí příchod klimakteria).

Přestože se hormonální terapie prokázala při léčbě návalů horka, výkyvů nálad, suchosti sliznic a nespavosti jako účinná, má stejně jako každá jiná léčba několik vedlejších příznaků. Ženy si nejčastěji stěžují na nevolnost, otoky dolních končetin či nenáviděný nárůst tělesné hmotnosti. Právě kvůli němu řada z nich užívání hormonů nefandí a poohlíží se radši po nehormonální cestě.

Zdraví z přírody

Úlevu při klimakterických potížích můžete nalézt také v čisté přírodě. Pozitivní vliv má užívání přírodních preparátů obsahujících takzvané fytoestrogeny. Tyto látky, podobné v ženském těle přirozeně se vyskytujícím estrogenům, naleznete v obilovinách, zelenině, luštěninách i některých bylinkách. V organismu mohou působit jako slabá forma estrogenu a některé z nich mají dokonce pozitivní vliv na hladinu cholesterolu. Nejznámější potravinou obsahující fytoestrogeny je sója, která je však kvůli vysoce průmyslové úpravě a genetické modifikaci pro pravidelné užívání nevhodná. Pokud se rozhodnete jíst více potravin s těmito látkami, vždy byste nejprve měli vše konzultovat se svým lékařem.

V současné době je velmi rozšířenou alternativou užívání nehormonálních přírodních doplňků stravy. Jejich výhodou je vysoká bezpečnost, minimum vedlejších účinků a překvapivě vysoká účinnost. Obsahovat mohou například třezalku tečkovanou nebo ploštičník hroznatý, který obsahuje glykosidy a terpeny – látky, jež svými účinky napodobují funkci estrogenů, které jsou účinné při gynekologických obtížích v období okolo menopauzy. Extrakt z rostliny byl klinicky ověřován, vysokou účinnost na všechny fyziologické projevy menopauzy přitom potvrdily četné studie. V současnosti je proto považován za nejlepší nehormonální alternativu pro období klimakteria.